Galerie

I Raczkowski Koncert Organowy

Data dodania : 24.07.2017 09:38

9 lipca 2017 r. w Kościele Parafialnym w Raczkach odbył się I Koncert Organowy zorganizowany przez GOK w Raczkach, którego wykonawcą była Katarzyna Danel.

 

Koncert dedykowany był Generałowi Ludwikowi Michałowi Hrabiemu Pacowi, herbu Gozdawa. Hrabia- ostatni pan na Dowspudzie, świetny gospodarz i administrator, uczestnik wszystkich wojen napoleońskich, bohater powstań narodowych i bez wątpienia wielbiciel sztuki. Poświęcił wiele trudu i pieniędzy na zakup dzieł sztuki. Nie ograniczał się jednak tylko do pasji kolekcjonowania, był tez hojnym mecenasem sztuki.

 

Koncert poprowadził Hrabia Ludwik Michał Pac/ Ludwik Sudavski/, któremu towarzyszyła żona Karolina Małachowska/ Karolina Jaśko/, córka generała Stanisława Małachowskiego i Anny ze Skotnickich.

 

W programie koncertu znalazły sie następujące utwory:

 

1. J. Damse (1789 - 1852) - Taniec Polski

Utwór autorstwa polskiego kompozytora pierwszej połowy XIX wieku, Józefa Damse, autora operetek, tańców, muzyki baletowej, pieśni i utworów kościelnych. Na stronie tytułowej poloneza znajduje się inskrypcja:

 

Taniec Polski

z Orgiestry przełożony na Fortepiano

a Komponowany i Ofiarowany

Jaśnie Wielmożnemu Hrabi

Ludwikowi Pac

Generałowi Wojsk Polskich, Komandorowi Legii Honorowej Krzyża Polskiego

i Wielu innych Orderów Kawalerowi

przez Józefa Damse

w Warszawie w Składzie Muzycznym przy ulicy Miodowej nr 480.

 

2. J. S. Bach (1685-1750) - Toccata i fuga d-moll BWV 565

 

Ten utwór organowy Bacha cieszy się największą i niesłabnącą popularnością. Podejrzewa się, że powstał w młodzieńczym okresie twórczości Bacha, kiedy to kompozytor fascynował się pełną polotu i wirtuozerii szkołą organową północnych Niemiec. Toccata i fuga d-moll stanowi doskonały przykład spisanej w nutach organowej wirtuozerii Bacha. Anegdota głosi, że kiedyś, będąc w podróży, wszedł do kościoła, gdzie było dwoje organów i zaproszony przez miejscowego organistę podjął się współzawodnictwa w improwizacji. Gospodarz odpadł, kiedy tajemniczy gość zaczął używać bardzo skomplikowanych chwytów kontrapunktycznych. „Musisz być chyba Bachem albo aniołem z nieba!”, wykrzyknął gospodarz. Dopiero wtedy gość powiedział, kim jest. Jego kunszt organowy budził zachwyt u współczesnych; pozostawiony w kompozycjach wzbudza go również obecnie.

 

3. J. S. Bach (1685-1750) - Preludium chorałowe Wachet auf, ruft uns die Stimme BWV 645

 

"Wstańcie, oto głos nas woła" - tak głosi tytuł tego utworu, przetłumaczony na język polski. Kompozycja "Wachet auf..." to preludium chorałowe, oparte na pieśni kościelnej o tym samym tytule. Należy do zbioru sześciu skomponowanych przez Bacha tzw. Chorałów Schublerowskich. Ta kompozycja bywa odczytywana jako muzyczna ilustracja ewangelicznej przypowieści o pannach mądrych i głupich. Na początku pojawia się niezwykle ozdobna, pełna ornamentów linia melodyczna, która symbolizuje panny nieroztropne; na jej tle pojawia się stateczna i dostojna linia chorału, która symbolizuje panny mądre.

 

4. J. Rheinberger (1839–1901) - Cantilene z Sonaty op. 148 nr 11

 

Josef Rheinberger stanowi przykład kompozytora epoki romantyzmu. Pochodził z Liechtensteinu, specjalizował się zwłaszcza w muzyce organowej i religijnej; jako siedmiolatek zaczął grać w kościele, jako ośmiolatek już pisał pierwsze kompozycje. Wysłuchajmy jego utworu Cantilene. Jest to część Sonaty op. 148 nr 11; Cantilene została tak docenioną kompozycją, że do dziś jest chętnie grywana jako osobny utwór, w oderwaniu od pozostałych części sonaty.

 

5. C. S. Lang (1891-1971) - Tuba Tune

 

Craig Sellar Lang to brytyjski kompozytor urodzony w Nowej Zelandii. Jego życie przypada na koniec XIX wieku i obejmuje większość burzliwego w muzyce czasu XX wieku; pomimo stylistycznych zawirowań, jakim podlega świat kompozytorów, Lang pozostaje wierny muzycznej tradycji angielskiej. Pisze hymny, muzykę kościelną, utwory chóralne. Jego najbardziej znanym utworem jest kompozycja, która zabrzmi za chwilę: Tuba Tune, utwór ten nawiązuje do stylu największego angielskiego kompozytora Georga Friedricha Haendla.

 

6. F. Schubert (1797-1828) - Ave Maria B-dur

 

W historii muzyki powstało wiele utworów zaczynających się od słów Ave Maria. Do tych najbardziej znanych i lubianych należy niewątpliwie Ave Maria B-dur Franza Schuberta.
"Ave Maria" to pieśń skomponowana na głos i fortepian w 1825 roku, gdy Schubert miał 28 lat. Napisana na głos i fortepian pieśń została opublikowana rok później jako Op. 52 nr 6. Słowa, które znamy, nie były jednak oryginalnie dobrane przez Schuberta. Kompozytor wykorzystał fragment poematu "Pani Jeziora" Waltera Scotta. W tym fragmencie bohaterka poematu jest w tarapatach i zwraca się z modlitwą do Matki Bożej. Fakt, że ten moment w utworze Scotta zdradza wyraźne podobieństwo do łacińskiej wersji "Zdrowaś Maryjo" zainspirował nieznanego autora do zaadaptowania tej modlitwy do muzyki Schuberta. I w tej wersji "Ave Maria" jest wykonywana najczęściej.

 

7. L. Boëllmann (1862-1897) - Toccata z Suity Gotyckiej op. 25

 

Toccata pochodzi z najbardziej znanego cyklu francuskiego kompozytora Leona Boëllmanna - z Suity Gotyckiej. Suita składa się z czterech części: potężnej Introdukcji, tanecznego Menueta, spokojnej Modlitwy i właśnie czwartej części - brawurowej Toccaty - którą za chwilę usłyszymy. Boellmann nawiązał w utworze do romantycznej fascynacji gotykiem - stylem architektonicznym, który w epoce romantyzmu był postrzegany jako mroczny, majestatyczny, potężny; najsilniej pobudzał wyobraźnię artystów.

 

8. G. F. Haendel (1685-1759) - Hallelujah z oratorium Mesjasz (transkrypcja T.Dubois)

 

Ostatni utwór jest organową transkrypcją najbardziej znanego fragmentu oratorium "Mesjasz" George'a Friedricha Haendla. Historia podaje, iż podczas jednego z wykonań „Mesjasza” król Jerzy II, wraz z obecnymi słuchaczami, podczas radosnego „Alleluja” w uniesieniu podniósł się z miejsca, by na stojąco wysłuchać tego porywającego fragmentu dzieła. Ta tradycja utrzymała się w Anglii do dnia dzisiejszego. Zwrot Alleluja nawołuje do radosnego chwalenia Boga; wielokrotnie występuje w Starym Testamencie, głównie w Księdze Psalmów, a także w księdze Apokalipsy św. Jana. Zwrot ten stał się częścią chrześcijańskiej liturgii kościelnej oraz szerzej - kultury: występuje przede wszystkim jako okrzyk radości i zachęta do chwalenia Boga.

 

Dziękujemy serdecznie wykonawczyni Katarzynie Danel, za wykonanie Koncertu w iście mistrzowskim stylu. To była wielka przyjemność .

 

Katarzyna Danel (ur. 1992) - organistka i kompozytorka. W 2016 r. ukończyła studia magisterskie w klasie organów Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu; a także - z wyróżnieniem - studia licencjackie w klasie kompozycji prof. Zbigniewa Kozuba. Od 2016 r. kontynuuje naukę na tej samej specjalności, na studiach magisterskich. Jej szczególnym zainteresowaniem kompozytorskim jest muzyka chóralna, ma na tym polu kilka znaczących sukcesów:

 

- 2014 r.: II nagroda w IV Konkursie Kompozytorskim im. Feliksa Nowowiejskiego;

 

- 2014 r.: I nagroda w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim "XXVIII Legnickie Conversatorium Organowe";

 

- 2016 r.: dwie nagrody w IV edycji Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Opus 966: I nagroda oraz Nagroda Specjalna Arcybiskupa Metropolity Poznańskiego;

 

- 2017 r.: trzy nagrody w XIII Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Musica Sacra Nova: I miejsce w kategorii chóralnej, III miejsce w kategorii organowej oraz Nagroda Specjalna Konsula Generalnego Rzeczypospolitej Polskiej w Kolonii dla najlepszego polskiego kompozytora.

 

Jako organistka od 2011 r. pracuje w parafii pw. św. Jadwigi Śląskiej w Poznaniu, a także podejmuje różnorodną działalność koncertową - od koncertów organowo-kameralnych po udział w prawykonaniach utworów młodych kompozytorów.

 

Opracowała: Anna Dorota Halicka

Fot. K. Olfier- Halicka

← Powrót do aktualności