Festiwal Rospudy

II Festiwal Rospudy - fotorelacja z warsztatów

Data dodania : 19.12.2014 23:05

WARSZTATY MUZYCZNE- BĘBNY I ŚPIEW

 

„Dźwięk płynie w dal. Łączy z ludźmi.

 

Otwiera nieznane przestrzenie w naszym wnętrzu”… 

 

24 i 25 sierpnia b.r. w GOK w Raczkach można było uczestniczyć w wasztatach muzycznych, które odbyły się w ramach Festiwalu Rospudy oraz projektu „Przebudowa Trasy Nadrzecznej- I etap rewitalizacji Raczek” realizowanego w ramach Środka „4.1. Rozwój obszarów zależnych od rybactwa z wyłączeniem realizacji operacji polegających na funkcjonowaniu lokalnej grupy rybackiej (LGR) oraz nabywaniu umiejętności i aktywizacji lokalnych społeczności” w ramach Programu Operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007- 2013”.

 

W tej edycji warsztatów muzycznych zaproponowaliśmy naukę białego śpiewu oraz naukę gry na bębnach. Oba warsztaty poprowadzili doświadczeni animatorzy kultury:

 

Warsztat białego śpiewu - Daria Pełeńska – pieśniarka, skrzypaczka. Przez wiele lat zajmowała się muzyką średniowiecznej Europy (zespoły Pressus, Dekameron, Capella Medi Aevi) specjalizując się w grze na fideli i rebeku oraz w śpiewie. Uczestniczyła w wielu kursach i festiwalach muzyki dawnej i tradycyjnej, m.in. w Letnich Kursach w Sandomierzu i w Festiwalu Muzyki Dawnej "Pieśń Naszych Korzeni" w Jarosławiu. Jednocześnie, sięgając do swoich rodzinnych korzeni, rozwija swoje zainteresowania tradycyjną muzyką ukraińską. Uczestniczyła w warsztatach wokalnych Anny Mikołajczyk-Niewiedział, Jacka Ozimka, Ludmiły i Serhija Wostrikow oraz Adama Struga. Prowadziła Ukraiński Chór Studencki w Gdańsku. Śpiewała w grupach Poghanky oraz Kadarka, wykonujących polskie i ukraińskie pieśni tradycyjne techniką tzw. białego głosu, który jest niczym innym, jak naturalna emisja głosu. Jest nieskrępowaną ekspresją głosową, która pomaga poczuć własną moc i pokonać lęk Artystka obecnie gra i śpiewa w zespole Dobroto.

 

Podczas zajęć wokalnych  prowadzono następujące ćwiczenia:

 

 I. Rozśpiewanie:

 

- gimnastyka ciała oraz mięśni twarzy

 

- ćwiczenia oddechowe

 

- impostacja głosu, ćwiczenie maniery białego głosu

 

- ćwiczenia na dykcję

 

- ogólne rozśpiewanie

 

II. Nauka tradycyjnych pieśni ukraińskich:

 

- czytanie tekstów w języku ukraińskim, tłumaczenie, kontekst i pochodzenie pieśni

 

- nauka podstawowej melodii oraz 2 i 3 głosu

 

- zaśpiewywanie

 

- wspólne śpiewanie poznanych pieśni

 

 

 

W zajęciach uczestniczyły osoby początkujące i zaawansowane, lubiące śpiewać i te przekonane, że głosu nie mają, słowem zainteresowani poznawaniem i rozwijaniem swojego potencjału głosowego.

 

 

Warsztat bębniarski - Krzysztof Guzewicz – animator kulturalny, perkusjonista. Uczestnik wielu warsztatów muzycznych, m.in. Zohara Fresco, Bijana Chemiraniego, Muthu Kumara. Specjalizuje się w bliskowschodnich instrumentach perkusyjnych zagłębiając techniki gry na tabli, darabuce, dafie, tonbaku i bębnach obręczowych. Inicjator powstania zespołów takich jak Tygiel Folk Banda, Dobroto, Art. Machina. Twórca wielu programów kulturalnych dla młodzieży propagujących tradycje muzyczne świata. Współzałożyciel i działacz kulturalnego stowarzyszenia „Niech będzie”.

 

Podczas zajęć instrumentalnych prowadzono następujące ćwiczenia:

 

-  zapoznanie z aspektami kulturowymi grania na bębnach;

 

- wprowadzenie do rytmiki afrykańskiej przy użyciu bębnów djembe - ćwiczenia

 

motoryczne, technika naprzemienna,  pojęcie frazy, intro, mostu, nauka rytmu Fanga;

 

- wprowadzenie do samby brazylijskiej przy użyciu bębnów brazylijskich ( surdo, caixa, agogo, repinique, cuica, rocar ). Pojęcie polirytmii. Nauka rytmu Batucada;

 

 - ogólna prezentacja różnych stylów rytmicznych oraz instrumentów perkusyjnych świata ( Bliski Wschód, Indie, Persja, Peru).

 

 

 

Fot.K.Olfier-Halicka

← Powrót do aktualności